-
Interwencja kryzysowa – podejście profesjonalne
Program szkolenia:
- Podstawowe pojęcia teorii kryzysu:
- psychologiczne rozumienie kryzysu
- rodzaje sytuacji kryzysowych
- mechanizmy i strategie radzenia sobie z kryzysem (coping)
- teorie kryzysu
- czynniki, przebieg i rozpoznawanie reakcji kryzysowej
- Interwencja kryzysowa w praktyce – cele i etapy interwencji kryzysowej:
- tworzenie kontaktu emocjonalnego z osobą w kryzysie
- zbieranie informacji i analiza systemu wsparcia społecznego
- rozwiązywanie problemów związanych z kryzysem
- Podstawowe cechy i umiejętności pomagającego
- Specyfika telefonicznej interwencji kryzysowej
- Interdyscyplinarne podejście do pomocy osobom w kryzysie
- Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej:
- sześcioetapowy model interwencji kryzysowej
- diagnoza natężenia kryzysu
- system oceny selekcyjnej i ocena stanu klienta
- Kontakt i relacja terapeutyczna w interwencji:
- wysłuchiwanie w interwencji kryzysowej
- komunikacja i sposób działania w interwencji kryzysowej
- Modele interwencji kryzysowej
- Interwencja kryzysowa w praktyce – ćwiczenie umiejętności terapeutycznych.
Adresaci szkolenia:
Nauczyciele, pedagodzy, psycholodzy, pracownicy socjalni, władze lokalne, katecheci, księża, policja, straż miejsca, studenci.
Spodziewane efekty:
- przybliżenie problematyki kryzysu
- poszerzenie wiedzy na temat interwencji kryzysowej
- zdobycie umiejętności rozpoznawania i oceny stanu kryzysu oraz efektywnej pracy interwenta kryzysowego
- nauka nawiązywania kontaktu emocjonalnego, przezwyciężania barier komunikacyjnych oraz metod aktywnego słuchania
Cele szkolenia:
- zapoznanie z terminologią, z psychologicznym rozumieniem kryzysu oraz mechanizmami radzenia sobie z nim
- nabycie umiejętności rozpoznawania objawów stanu kryzysu i jego rodzaju (kryzysy przemiany, traumatyczne, chroniczne)
- nabycie umiejętności nawiązywania kontaktu z klientem, analizy realnego wsparcia społecznego
- nabycie umiejętności tworzenia indywidualnych planów pracy z klientem
- zapoznanie z punktami pomocy dla osób doświadczających negatywnych przeżyć i kryzysów
Forma zajęć:
- interaktywne metody szkoleniowe: burza mózgów, ćwiczenia w grupach, studium przypadku
- praktyczne ćwiczenia pracy interwenta
- wykłady z użyciem multimediów, filmu, videotreningu
- szkolenie z udziałem dwóch trenerów Fundacji Aplica
Na koniec szkolenia uczestnicy dostają ponadto przydatne materiały oraz certyfikat ukończenia kursu.
Czas trwania i koszt szkolenia:
- 30 godzin
- cena ustalana jest indywidualnie
- Podstawowe pojęcia teorii kryzysu: