Trening interpersonalny

Trening interpersonalny jest intensywnym doświadczeniem grupowym, w trakcie którego uczestnicy wchodzą ze sobą w bezpośrednie interakcje, poznając lepiej swoje sposoby reagowania na innych ludzi i dowiadując się jak inni reagują na nich. Służy to pogłębieniu świadomości własnych myśli, uczuć i zachowań, lepszemu rozumieniu siebie i innych oraz eksperymentowaniu z nowymi, bardziej korzystnymi sposobami kontaktu. Trening interpersonalny jest nastawiony przede wszystkim na optymalizację funkcjonowania w grupie i w kontaktach z innymi ludźmi. Przedmiotem treningu są relacje i zachowania w grupie, sposoby komunikowania się, gry i manipulacje poszczególnych uczestników, role społeczne przez nich podejmowane, a także cele i procesy grupowe. W trakcie tego treningu każdy uczestnik ma okazję uzyskać wyczerpujące informacje na temat tego jak jest odbierany i rozumiany przez pozostałych członków grupy. Może poznać swoje silne i słabe strony w zakresie umiejętności kontaktowania się z innymi i funkcjonowania w grupie. Ma też wielokrotnie okazje do wypróbowania nowych zachowań i ról, uzupełnienia braków, skorygowania błędów, zmierzenia się z własnym trudnościami w kontakcie z innymi. Trening ten jest także okazją do poznania procesów zachodzących w grupie oraz tkwiących w niej możliwości rozwojowych. Trening interpersonalny oparty jest na procesie grupowym, charakteryzującym się specyficzną dynamiką. Pełne przeżycie treningu interpersonalnego, tzn. przejście przez różne fazy rozwoju grupy i zintegrowanie tego doświadczenia wymaga zwykle, co najmniej pięciu dni.

Program

  1. Rola i znaczenie zjawisk psychologicznych w kontaktach interpersonalnych.
  2. Formułowanie konstruktywnych informacji zwrotnych.
  3. Budowanie atmosfery bezpieczeństwa i otwartości w grupie.
  4. Stymulowanie do ekspresji i samopoznania.
  5. Budowanie bezpośredniej komunikacji pomiędzy uczestnikami grupy.
  6. Rozpoznawanie własnych silnych i słabych stron w kontaktach interpersonalnych.
  7. Praca nad otwartym wyrażaniem uczuć oraz opinii w grupie.
  8. Budowanie granic w kontakcie interpersonalnym.

Adresaci

  • nauczyciele, pedagodzy, psycholodzy, pracownicy socjalni, terapeuci
  • władze lokalne, katecheci, księża, policja, straż miejska, studenci;
  • osoby zainteresowane własnym rozwojem

Cel realizacji programu z uczestnikami i spodziewane efekty uczestnictwa w treningu

  • osiągnięcie spójności grupy i zbudowanie poczucia bezpieczeństwa w grupie;
  • odkrywanie i akceptacja odrębności i indywidualności uczestników;
  • współdziałanie, koncentracja na realizacji celów formalnych i zadań
  • koncentracja na celach , wzajemne wspieranie się, budowanie bliskich i szczerych relacji, kreatywności i otwartości;
  • budowanie zaufania i poczucia zadowolenia z przynależności do grupy;
  • doskonalenie umiejętności interpersonalnych przydatnych w kontaktach z drugim człowiekiem;
  • przygotowanie uczestników szkolenia do efektywnego uczenia się z wykorzystaniem doświadczenia osobistego i asymilacji treści teoretycznych w oparciu o proces grupowy (dotyczy jeśli uczestnik rozpoczyna dłuższy cykl szkoleniowy np. Akademię Interwencji Kryzysowej);

Forma zajęć

  • interaktywne metody treningowe: burza mózgów, ćwiczenia w grupach i parach, dialog;
  • ćwiczenia rywalizacyjne, indywidualne prezentacje;
  • odgrywanie ról, gry zespołowe, informacje zwrotne;
  • szkolenie prowadzone jest z udziałem dwóch trenerów grupy Aplica;

Czas trwania i koszt szkolenia

  • Cena: 600zł / osoba
  • dla studentów 550zł/osoba
  • Czas trwania: 50 godzin