-
Utracona wolność – problematyka narkomanii (warsztaty dla profesjonalistów)
Szkoła statutowo jest zobowiązana do działań profilaktycznych, o których zakresie decydują dyrektorzy szkół oraz rada pedagogiczna w porozumieniu z rodzicami i wychowawcami klas. W szkołach, w których nie poruszano problemu narkomanii, aż 40% uczniów ma kontakt ze środkami psychoaktywnymi bądź osobami systematycznie narkotyzującymi się. Co trzeci uczeń wie, kto sprzedaje narkotyki.
Rolą profilaktyka jest diagnoza sytuacji w szkole i przeprowadzenie zajęć w klasach, z rodzicami oraz radą pedagogiczną. Trenerzy Fundacji Aplica mogą służyć fachową poradą, zasugerować pewne rozwiązania i kierować młodzież do instytucji pomocowych. Aby nauczyciele mogli samokontrolować sytuację w szkole, powinni posiadać odpowiednią wiedzę i określone umiejętności:
- znać rodzaje narkotyków i ich nazwy slangowe
- wiedzieć, jak wyglądają i w jaki sposób są zażywane przez młodzież
- znać symptomy działania środków psychoaktywnych i umieć rozpoznawać ucznia pod ich wpływem
- dostrzegać zmiany zachowania i sygnały ostrzegawcze, m.in.: przynależność do subkultury młodzieżowej, wagary, znaczne opuszczenie w nauce, apatia, agresja, bezpodstawna euforia
- umieć rozmawiać z młodzieżą o środkach psychoaktywnych
- znać przyczyny, dla których młodzież sięga po narkotyki
- wiedzieć, do kogo można się zwrócić w przypadku rozpoznania uzależnienia u ucznia
Program szkolenia:
- Narkomania – główne pojęcia i terminy:
- nadużywanie a uzależnienie
- uzależnienie fizyczne, psychiczne i społeczne
- fazy uzależnienia, zespół abstynencyjny i zjawisko tolerancji (tolerancja krzyżowa)
- Diagnostyka narkomanii:
- Jak rozpoznać osobę pod wpływem substancji psychoaktywnej?
- Jak rozpoznać symptomy uzależnienia?
- Poszczególne typy toksykomanii, rozpoznawanie narkomanii – obraz kliniczny (substancje psychoaktywne)
- Rodzina i środowisko szkolne wobec zjawiska narkomanii (praca z rodziną oraz właściwe postawy rodziny i otoczenia wobec dziecka)
- Zapobieganie i profilaktyka, wczesna interwencja oraz likwidacja skutków:
- nawiązywanie pierwszego kontaktu z osobą uzależnioną (eksperymentującą)
- podstawowe cechy i umiejętności pomagającego
- elementy pracy motywacyjnej
- leczenie uzależnienia (metody leczenia, gdzie uzyskać pomoc?)
Adresaci szkolenia:
Nauczyciele, pedagodzy, psycholodzy, pracownicy socjalni, władze lokalne, katecheci, księża, policja, straż miejska, studenci, inne osoby pracujące z młodzieżą.
Cele szkolenia:
- przybliżenie problematyki narkomanii, zapoznanie z terminologią i mechanizmami uzależnienia
- rozumienie rodzajów i etapów uzależnienia
- zdobycie umiejętności rozpoznawania substancji psychoaktywnych, rodzaju toksykomanii, symptomów uzależniania i eksperymentowania ze środkami psychoaktywnymi
- nauka pracy motywacyjnej oraz nawiązywania kontaktu emocjonalnego z osobami wymagającymi pomocy
- zapoznanie z punktami pomocy dla osób uzależnionych
Forma zajęć:
- interaktywne metody szkoleniowe: burza mózgów, ćwiczenia w grupach, studium przypadku, materiały filmowe
- przykłady pracy interwenta i konsultanta punktu ds. narkomanii, miniwykłady
- szkolenie prowadzone przez dwóch trenerów Fundacji Aplica
Na koniec szkolenia uczestnicy dostają ponadto przydatne materiały oraz certyfikat ukończenia kursu.
Czas trwania i koszt szkolenia:
- 4-5 godzin (w tym konsultacje po zakończeniu szkolenia)
- cena ustalana jest indywidualnie