• Utracona wolność – problematyka narkomanii (warsztaty dla profesjonalistów)

    Szkoła statutowo jest zobowiązana do działań profilaktycznych, o których zakresie decydują dyrektorzy szkół oraz rada pedagogiczna w porozumieniu z rodzicami i wychowawcami klas. W szkołach, w których nie poruszano problemu narkomanii, aż 40% uczniów ma kontakt ze środkami psychoaktywnymi bądź osobami systematycznie narkotyzującymi się. Co trzeci uczeń wie, kto sprzedaje narkotyki.

     

    Rolą profilaktyka jest diagnoza sytuacji w szkole i przeprowadzenie zajęć w klasach, z rodzicami oraz radą pedagogiczną. Trenerzy Fundacji Aplica mogą służyć fachową poradą, zasugerować pewne rozwiązania i kierować młodzież do instytucji pomocowych. Aby nauczyciele mogli samokontrolować sytuację w szkole, powinni posiadać odpowiednią wiedzę i określone umiejętności:

    • znać rodzaje narkotyków i ich nazwy slangowe
    • wiedzieć, jak wyglądają i w jaki sposób są zażywane przez młodzież
    • znać symptomy działania środków psychoaktywnych i umieć rozpoznawać ucznia pod ich wpływem
    • dostrzegać zmiany zachowania i sygnały ostrzegawcze, m.in.: przynależność do subkultury młodzieżowej, wagary, znaczne opuszczenie w nauce, apatia, agresja, bezpodstawna euforia
    • umieć rozmawiać z młodzieżą o środkach psychoaktywnych
    • znać przyczyny, dla których młodzież sięga po narkotyki
    • wiedzieć, do kogo można się zwrócić w przypadku rozpoznania uzależnienia u ucznia

     

    Program szkolenia:

    1. Narkomania – główne pojęcia i terminy:
      • nadużywanie a uzależnienie
      • uzależnienie fizyczne, psychiczne i społeczne
      • fazy uzależnienia, zespół abstynencyjny i zjawisko tolerancji (tolerancja krzyżowa)
    2. Diagnostyka narkomanii:
      • Jak rozpoznać osobę pod wpływem substancji psychoaktywnej?
      • Jak rozpoznać symptomy uzależnienia?
    3. Poszczególne typy toksykomanii, rozpoznawanie narkomanii – obraz kliniczny (substancje psychoaktywne)
    4. Rodzina i środowisko szkolne wobec zjawiska narkomanii (praca z rodziną oraz właściwe postawy rodziny i otoczenia wobec dziecka)
    5. Zapobieganie i profilaktyka, wczesna interwencja oraz likwidacja skutków:
      • nawiązywanie pierwszego kontaktu z osobą uzależnioną (eksperymentującą)
      • podstawowe cechy i umiejętności pomagającego
      • elementy pracy motywacyjnej
      • leczenie uzależnienia (metody leczenia, gdzie uzyskać pomoc?)

     

    Adresaci szkolenia:

    Nauczyciele, pedagodzy, psycholodzy, pracownicy socjalni, władze lokalne, katecheci, księża, policja, straż miejska, studenci, inne osoby pracujące z młodzieżą.

     

    Cele szkolenia:

    • przybliżenie problematyki narkomanii, zapoznanie z terminologią i mechanizmami uzależnienia
    • rozumienie rodzajów i etapów uzależnienia
    • zdobycie umiejętności rozpoznawania substancji psychoaktywnych, rodzaju toksykomanii, symptomów uzależniania i eksperymentowania ze środkami psychoaktywnymi
    • nauka pracy motywacyjnej oraz nawiązywania kontaktu emocjonalnego z osobami wymagającymi pomocy
    • zapoznanie z punktami pomocy dla osób uzależnionych

     

    Forma zajęć:

    • interaktywne metody szkoleniowe: burza mózgów, ćwiczenia w grupach, studium przypadku, materiały filmowe
    • przykłady pracy interwenta i konsultanta punktu ds. narkomanii, miniwykłady
    • szkolenie prowadzone przez dwóch trenerów Fundacji Aplica

     

    Na koniec szkolenia uczestnicy dostają ponadto przydatne materiały oraz certyfikat ukończenia kursu.

     

    Czas trwania i koszt szkolenia:

    • 4-5 godzin (w tym konsultacje po zakończeniu szkolenia)
    • cena ustalana jest indywidualnie